Schokken en trillingen tijdens laden, lossen en (intern) transport kunnen voor onherstelbare schade zorgen. Tijdens transport kunnen er grote G-krachten optreden:
- bij zeetransport in alle richtingen
- op de weg tijdens een noodstop of op een rotonde
- bij luchtvracht in een luchtzak of bij de landing
- op het spoor op het rangeerterrein!
Maar ook trillingen kunnen nadelig zijn, denk bv aan de monotone cadans op het spoor of zeer slechte wegen (en transportmiddelen) in overzeese gebieden.
Schokgevoelige machines verdienen dan ook extra aandacht tijdens het verpakken. De mogelijkheden om schokken te absorberen zijn uitgebreid, bv het gebruik:
- noppenfolie, schuimfolie
- (rubber) dempers
- stuwkussens
- spanbanden
- hout bekleed met schokdempend materiaal
- dubbele kistbodem met schokdempend materiaal
Kantelindicatoren of schokindicatoren kunnen inzicht geven op de wijze waarop een verpakking tijdens transport, laden en lossen behandeld is.
De praktijk heeft aangetoond dat "goed zichtbare" indicatoren vooral ook preventief werken! De indicatoren zijn niet alleen zichtbaar op de verpakking, stickers op de vrachtbrief maken er ook melding van.
-